31 ene 2013
Defensa de la humilitat
Sí,
una defensa. Necessito una defensa. I no m’agrada dir-ho així, escriure-ho
d’aquest mode evident, però potser reconèixer la defensa – i què millor que en
el títol? - és alhora defensar-me de tu, que m’ataques, tot posant-te a la
defensiva pel meu dir. Jo no t’ataco, així que no et defensis de la manera en
com ho fas tu: atacant-me. Sí! Sé que és paradoxal, perquè tu ets foll, folla
per la humanitat, perquè existeixen altres cossos que tenen cervell com tu i
se’t pot atacar, poden tocar-te, i tu només has de poder mostrar-te com
presència única de reina. Però no ets de la noblesa, per molt que t’hi
vesteixis; el que més t’hi apropa és la sang blava lilosa, del color que agafa
la pell quan no hi ha circulació, quan no hi ha res més que glaç en tot el que
embolcalla. Ets folla perquè de la humanitat et vols diferenciar, i ho fas
deshumanitzant-te, llavors tu m’ataques defensant-te perquè has sentit en el
meu dir quelcom que et recorda a tu, i en el fons a milions de persones més, i
jo sento que m’ataques i em trasbalso tota: sóc humana. Sí, sóc humana.
Tanmateix no hauria de posar-hi valor, no hauria de ser allò que tu no tens i
el que m’empenta a intentar avançar per un camí on em tires pedres. Però sí!
Sí! Jo també ho sento! Sento que és millor ser humana, ho sento! I la raó em
diu que hauria de ser neutral, que hauria de tenir una mica de la teva fredor
en aquest aspecte perquè tant se val, sóc humana i tu m’ataques i jo encara no
he après a defensar-me. Però bé, tampoc ho sento plenament, sinó que a la
mínima que s’encén l’espurna del orgull propi m’hi aferro tot creant en tres
segons una religió que té per déu això que tinc, i que tu no tens, i que m’és
adient a valorar perquè sinó torno a no tenir res. Així doncs, també sento que
realment no hi ha per tant, que no m’acaba d’emplenar, almenys fins quan acabi
aquesta travessia que, a més, és cursa. Com tot a la vida potser. Bé, però és
així, sento i penso que sóc humana més que inhumana; alhora, però, anhelo la
defensa, potser per la mateixa causa que tu sents la necessitat de fer-ho
atacant-me: perquè no ets única en el gest del pensament. Mantinc, no sé com ni
perquè, i persegueixo l’ideal que no ets, que no hi és en tu tot i tu presentar-lo
sempre; tot i dur sempre amb tu la necessitat, que se’t veu, de dir-lo tot i
mai encarnar-lo, potser per la por a no ser o per no voler saber que no ho ets,
per l’afany de creure-te’l, tant se val; l’ideal amb què et comparo i que refà
la ferida que es guareix en els silencis que no saps que ens regales entre
discurs i discurs.
I
sí, ja està: aquesta és la meva defensa de la poesia. No com dicta l’acadèmia,
no com les has llegida, no amb els paràmetres que permetrien reconèixer-la.
Defensa’t atacant-me dient que no sé escriure, que no és una adaptació de dita
defensa. Potser, potser. Potser descripció de fets. I és que sento que no tinc
res més a dir-te que com et veig, la meva veritat sobre tu; una defensa que
parla per tots: vigileu! No és com diu que és! Que no us enganyi la retòrica!
Que no us trepitgi, no permeteu que quan us defenseu del seu atac ella quedi
com l’atacada pel control propi d’una màquina! I ja està. No és atacar-te, sinó
descripció de fets, descripció de fets. Perquè els fets no són la teva
erudició, no almenys quan es tracta de crear entramats que assoleixen l'estabilitat de l'admiració irracional per una forma que es manifesta indefinida alhora que uniforme. Perquè els
fets contradiuen el dir, i causen un dir meu que encara voldria dir més
però que de moment només pot fer-ho per aquí. Perquè els fets, tot i no
reconèixer-te, són tota tu. I no, no entraré en el joc de publicar a cap lloc
aquesta reformulació d’una Defensa de la poesia pròpia del Classicisme, mai
millor dit. Perquè no em dirigeixo a cap lletrat; perquè això no és cosa literària, ni tan sols
de destinataris. És per mi. Per l’escriptura i pels seus efectes. Perquè l'escriptura ja no és vincle si ho va ser, i jo feia temps que no escrivia, i potser és agosarat dir-ho però no
voldria que abandonar un espai de creació i llibertat que m’han estat tan
propis em converteixi en un processador d’informació i ja està, en una no
persona, en allò que pot ser com tu, si més no, assemblar-se.
I per què sorprendre'm
del teu afany d'enlairar-te?
Si jo també duc en l'ala
la bala d'una creuada accidentada.
Diguem-ho així:
l'empremta ja no ens és obligada,
no cal ser forma amotllada a la paraula
que un dia, quan no ens pensàrem
encara, fent altra via en l'ara,
va trencar amb la soledat impermeable.
31 oct 2012
Matí de Castanyada
Amb la tassa buida a prop
i la mirada encara mancada
de força per pensar sentència,
el món no crida què fer,
el tic-tac del rellotge
no és eminència a qui fer reverència
com patge que tot ho fa per l'indret,
i, el cel, fa el seu viatge,
sol, en secret, sense amb mi topar-se,
sense que en sàpiga el camí,
el seu pas, el meu color, el ball d'aquest sentir
15 oct 2012
Follia
Aquella que no sap què fa però sí què diu la gent d'allò que fa.
Aquell que passa amb la bici i ho sento però adéu des de dintre obligat pel trànsit dels no-llocs.
Aquella que no sap què fa però sí que potser hi hagi un adéu des de dintre tot i que probablement allò que fa i el que diu la gent d'allò que fa també va seguit d'un adéu de la bici.
Aquell que para la bici i no sap com enclaustrar-la al ferro perquè es desconcentra perquè la gent diu coses des de dintre però no en fa cas i continuen amb el pas creant trànsit humà i una gran taca negra amb lletra blanca Times New Roman que diu allò que fas, per si et trobes perdut i no et saps.
Aquell que passa amb la bici i ho sento però adéu des de dintre obligat pel trànsit dels no-llocs.
Aquella que no sap què fa però sí que potser hi hagi un adéu des de dintre tot i que probablement allò que fa i el que diu la gent d'allò que fa també va seguit d'un adéu de la bici.
Aquell que para la bici i no sap com enclaustrar-la al ferro perquè es desconcentra perquè la gent diu coses des de dintre però no en fa cas i continuen amb el pas creant trànsit humà i una gran taca negra amb lletra blanca Times New Roman que diu allò que fas, per si et trobes perdut i no et saps.
20 may 2012
Delirium Tremens
L’olor de la boira em du flocs
d’escenes mudes,
que es cargolen i juguen a confondre’s,
em demanen cremar-les com el foc
als arbres dels boscos frondosos.
No veig que al meu davant,
en els pocs trossos d’espai
on se’m presenta el dubte,
hi ha una mena de presència errant,
una joia
que tampoc em sabrà mai.
Tot i la fe.
19 ene 2012
¿On podré dir la mort sinó en la meva mort,
morint-me?
La resta són paraules...
Comiat, Josep Palau i Fabre
Com trobar la paraula, pagar el cost
a l’Atzar,
que fa desertitzar
el congost on t’abisma; i, el cos
vaga sense saber amb què lluites,
per què la perspectiva canvia tant
quan sent els peus fregant l’atractiva
terra de tots.
13 dic 2011
10 dic 2011
Vull traspuar un pensament.
Són tantes, les seves arrels,
que crec que és una idea.
Gran.
Immensa.
Vull traspuar-lo, fer-lo constar
en un sintagma o mot perenne,
eternitzar el meu repòs,
les seves mans encaixant el traç
desconegut, massa ansiós
esperant ser la consciència;
pagar el deute d'una existència
que només se sap.
les seves mans encaixant el traç
desconegut, massa ansiós
esperant ser la consciència;
pagar el deute d'una existència
que només se sap.
Potser no hi ha res a dir,
potser tot és sorra fina, que marxa,
que et persegueix, que clama a crits
una ventada.
Potser les hores emmalaltiren,
esperant ser dignificades
amb un tracte atemporal,
concentrant la unitat empírica
pròpia d’intent d’artistes
romàntics, de dos personatges
que es trobaren i inventaren
un deute amb la casualitat.
Potser tot és un saber incert
sobre el vers.
Serà que no tenim res més
que l’opció a suposar.
7 sept 2011
UT
Tu, que estimes la teva identitat
en el fons del no,
en una realitat fragmentada
per paraules de folls i
titulars en massa.
Tu, que trepitges el carrer pel matí,
perquè sí, perquè hi ha llum natural,
i això és bo, això és sort, obligació
de gaudir, de complir amb la ciutat
i el seu ordre, vida social, permís
per marxar, per fugir, per passar
a l’altra banda d’una cambra adinerada,
minimalista.
Tu, que ets un cuc que és dut
per un ocellet més, volàtil,
que vol dir egoista,
amo del teu temps - o també moment
de tancar-te en el no-res-,
del punt mort, dels arbres, del verd,
d’un univers immens
que – penses només per pecar –
no et pertany.
Tu, amb la boca corba
de tant prémer les dents, la força
d'un combat o batalla campal
o guerra entre moros i cristians
o riu en sequera o tu i jo contra
la circumstància qualsevol
mentre existeixi el soroll -
símbol del present - ,
o jo mateixa contra jo
senzillament,
tant, que no entenc porcions
de tanta pols,
insignificants pel món i
pel que hauria de ser.
Tu, que respires fort, rebel,
per sentir com els pulmons
fan tal esforç, com
t’asseguren la incertesa, el dubte,
el no saber perdre, la ment desperta,
el tot i el res i l’absolut de després
de submergir-te.
Tu, que ets conscient de les molècules,
que camines restant unitats, sumant matèria,
analitzant l'ordre de sentències
que deuen amagar ràbia o enveja
o qui sap què però que en tothom reflexes
- per què ho has llegit o ho coneixes?
Tu, tu, tu,
tu, només un pronom, dues lletres
que fan un so de color blau,
però no deixeble del negre
sinó blau caleta, tranquil i cristal·lí,
blau color transparència,
resignat, acomiadat de la violència,
ignorant la sang de les artèries,
suplicant de l’anestèsia.
A tu, a tu, a tu et veig
en una barqueta petiteta
i ets el nàufrag,
el sobrevivent, l’existència,
igual de sol que un mort.
6 sept 2011
SINE QUAN NON
I no tornarem a creuar-nos més
a través de juganeres metàfores,
no m’assentaré en mig d’un present
de mala herba ferotge, ple d’àncores
que fan d’un camí que es fa dir progrés
pólvora que esclata com una còrpora
més.
Fins renéixer el moment de després.
4 ago 2011
J Y R
Darrere els esbarzers que rebels es cargolen,
que els saluden, que prohibeixen el pas
al ressò del llinatge; no se sap de fracàs
si en el gest de mirar-se els seus jutges destronen.
Els parlaments encarnen prohibits volers que volen
i en la fosca perduren, que han vessat d’un vas
portador del destí: un clandestí compàs
que culmina en les boques quan tot ho esmicolen.
Mentre acorden ser sords se senten emboscades,
agulles de rellotge; però ells, arraulits
en una pura forma, ballen entre besades.
S’enlairen les estrelles: impossibles delits,
paral•leles arrels; però aquelles ventades
no gosen retenir el secret de les nits.

que els saluden, que prohibeixen el pas
al ressò del llinatge; no se sap de fracàs
si en el gest de mirar-se els seus jutges destronen.
Els parlaments encarnen prohibits volers que volen
i en la fosca perduren, que han vessat d’un vas
portador del destí: un clandestí compàs
que culmina en les boques quan tot ho esmicolen.
Mentre acorden ser sords se senten emboscades,
agulles de rellotge; però ells, arraulits
en una pura forma, ballen entre besades.
S’enlairen les estrelles: impossibles delits,
paral•leles arrels; però aquelles ventades
no gosen retenir el secret de les nits.

Julieta & Romeo,
Teatre Coliseum,
Juliol 2011
30 jul 2011
Happy family
Encara hi són els mateixos solcs,
mentre fas el camí de tornada.
La bombolla negra, de carbó,
no traspua desitjos de glòria,
ni focs cel·lebrant fugir del món.
Fas camí cap a casa i les fulles,
pigmentades per la circumstància
de l’estació - llaminadura,
fixament et miren. T’amenacen.
"No hi havia tanta fal·làcia
en les històries de terror"
te n'adones, cridant a la gràcia,
sentint caixes movent-se de lloc.
Adéu al berenar melmelada,
als jocs de pilota amb el gos!
I en la fosca, la mort, vencedora,
compassada com ho és el dolor
davant les mancances; es transforma
en una espurna encegadora
que s'assenyala com a opció.
I què triar, si en qualsevol casa
t’espera el silenci televisiu;
si nomes els llums, al apagar-se,
consentiran al teu personatge
despullar-se sense cap motiu?
mentre fas el camí de tornada.
La bombolla negra, de carbó,
no traspua desitjos de glòria,
ni focs cel·lebrant fugir del món.
Fas camí cap a casa i les fulles,
pigmentades per la circumstància
de l’estació - llaminadura,
fixament et miren. T’amenacen.
"No hi havia tanta fal·làcia
en les històries de terror"
te n'adones, cridant a la gràcia,
sentint caixes movent-se de lloc.
Adéu al berenar melmelada,
als jocs de pilota amb el gos!
I en la fosca, la mort, vencedora,
compassada com ho és el dolor
davant les mancances; es transforma
en una espurna encegadora
que s'assenyala com a opció.
I què triar, si en qualsevol casa
t’espera el silenci televisiu;
si nomes els llums, al apagar-se,
consentiran al teu personatge
despullar-se sense cap motiu?
11 jul 2011
Aiguabarreig poètic

Es trobava acabant el quart esbós pel treball d'Interpretació de retrats pictòrics quan, sense preveure-ho, els braços van tornar-se-li canonades d'acer. Irònicament, acostumava a comparar aquesta immobilitat amb la de tots aquells models que a diari posaven per a alumnes com ella. Coneixia aquella sensació, millor dit, li era familiar, més que no pas la il·lusió per un temps prometedor o la satisfacció d’haver-se expressat amb bones paraules. Tot i així, aquesta sensació, aquesta visita impuntual però fidel, sempre apareixia en el moment menys esperat, i, tot sovint, en el menys indicat. Suposava que la intenció inicial era fer un toc d’atenció, fer constar la seva presència com si li piqués l’espatlla per darrera i amb somriure burlesc li digués “Ei, sóc aquí, no he marxat i no penso fer-ho mai!” o “Què potser creus en les noves etapes? Beneita... aquesta essència teva la duràs incrustada eternament”. Era llavors quan descobria - perquè se sorprenia com si mai ho hagués sospitat - que no vivia en cap cicle, sinó que ella era el nucli d’aquella Espiral. Es mossegava la llengua i els llavis, intentant penetrar-hi les dents, i així castigar-se: havia cregut en el canvi, tot i el seu historial demostrar-li el contrari; per tant, es mereixia almenys una mica del seu despreci. Però en aquest temps res era just, i aquesta vegada de debò. Massa vegades al dia mirava a través de la finestra del bar de la facultat, potser cada set minuts de les tres hores que hi acostumava a passar. Intentava encasellar els estudiants segons la seva manera de caminar o el nombre de llenços que carregaven. Com més taques d’aquarel·la tingués la roba d’ells, més sensibles, i com més descuidada fos aquesta, més artistes; doncs quan hom s’entrega totalment i amb devoció a determinada cosa o situació, anul·la l’existència d’allò que li ha deixat de ser necessari. De què li servia, però, intuir homes i professors interessants i plens de misteri si cap, al passar per la porta del bar, hi entrava per conèixe-la? Va donar permís a la primera i única llàgrima perquè llisqués per la galta. I, perdent altre cop aquell pols, la pinça dels seus dits es va desfer, tot convidant al carbonet a abandonar-se en la seva caiguda contra la taula de marbre.
24 jun 2011
Nit de Sant Joan
No li agradava la nit de Sant Joan, pensava. I saber totes les llegendes i concepcions que es tenien d'aquesta l'omplia d'un regust amarg. Patia els ensurts pels estridents sorolls, olorava pòlvora, bevia whisky. La nit de Sant Joan... una nit teòricament "màgica", una nit on suposadament un cel ornamentat amb llàgrimes de colors t'embolcalla tot protegint la teva felicitat. Ella dita nit mai l'havia sentit així. Asseguda a la sorra i vestida per l'ocasió, observava les mateixes escenes de cada revetlla: pares que deixen bocabadats als seus fills amb fonts i bengales, amics amb ampolles a la mà cridant, saltant i plorant de riure; i parelles materialitzant la seva passió sense cap mena de pudor. Res canvia, es deia cada cop que la seva mirada classificava nous personatges. I, certament, no hi havia més que esperar; i, realment, era la reiteració d'aquestes imatges en un mateix marge de temps el que feia de la nit de Sant Joan una nit "especial" - diferent. Els carrers havien deixat de significar perill tot i estar tintats per la foscor; tants somriures i fortes rialles, tant guirigall, estaven més que permesos, millor dit, eren una de les condicions obligatòries per ser partícep de la festa. La complicitat li oferia la mà: "Vine! Deixa'm guiar-te!". Però ella ja hi era dins d'aquella bombolla d'eufòria multitudinària! Tot i ser-hi, mai hi va trobar cap mena d'essència que, com si de força magnètica es tractés, la dominés de tal manera que li fos impossible resistir-s'hi. Potser havia llegit massa llibres, potser la literatura li havia causat més mal que bé i la seva insistència li estava passant factura. La seva veu poètica, però, li xiuxiuejava que només calia esperar a recuperar la infantesa, a conèixer la vertadera amistat, a trobar l'Amor. De paciència en tenia, i tant que en tenia! No, la seva oclusió no anava per aquí, total, no notaria la suma d'uns quants dies més per iniciar la partida del seu camí. I és que el que més tristor li causava era la il•lusió de la que havia sigut presonera unes hores abans, al vespre, mentre es mirava al mirall i es pintava esperant un no sé què sorprenent i anecdòtic. Perquè molt en el fons sabia que cada nit de Sant Joan, a la platja, reprendria el mateix pensament al no trobar cap cos amb el que fondre's, ja sigui a través d'una infantil joc de mans, d'un brindis o de recargolar-se en la mateixa sorra; com focs artificials eclipsant un cel color carbó.
20 jun 2011
Berlín Berlín

18 jun 2011
ACTE I
Vaig obrir la porta. Vaig avançar per l'habitació fins prendre la cadira, tot situant-se en front d'aquell rostre hieràtic. "Com anem?" "No em puc queixar". Un diàleg breu i concís, protocol·lari potser? Ho dubto. Tot i així, calia que en l'ambient és notés la voluntat de mantenir l'aparença. Es tractava de ser persones moldejades a partir d'un únic bloc de gel, amb motivacions exclusivament pràctiques i beneficioses per un mateix. Les persianes gairebé baixades només toleraven que una làmina sòlida de llum entrés per l'extrem inferior de l'única obertura cap a l'exterior. I altre cop aquella mirada, previsible com si es tractés d'una fase cíclica, però captivadora com el descobriment de no sé sap què. Reconeixia l'esfera que ens envoltaba, aquella capaç de distingir-nos per la manera de caminar o per parlar monosíl·labament. Tan se val, tot era un pensament fenomenològic. Tot i així, les caixes fortes havien estat violades davant aquell posat i, això, era injust, perquè aquell acte era fruit de la seva voluntat d'indagar. "M'ha portat allò que vam acordar?". Interrompir el pensament abans que aquest pugui acusar-lo d'immoral, estratègia intel·ligent. "S-sí, és clar". Tres, quatre, cinc segons. I tornar a jugar a posar-me a prova! De sobte, em vaig adonar que la taula de vidre mai va pretendre fer de mediadora, si més no, de fer-m'ho creure. "Perfecte". La ambigüetat del to va acabar encasellant-se en el cinisme i, al tornar a alçar el cap per copsar el seu gest d'impaciència, vaig veure'l assentat en una tribuna, subjectant una bara d'or decorada amb robins. El mig somriure que deixava entreveure, la personificació de la contradicció, va esdevindre una riallada estrident i maligne; aquelles mans que creuaven la distància mínima ara fullejaven el informe d'una manera incontrol·lada. Les venes dels meus braços i cames van transformar-se en branques que em perforaven la pell i creixien desmesuradament; les meves llàgrimes que queien eren flors d'ametllers. Cada unitat mínima de temps feia de la sala un espai natural cada cop més frondós, fins al punt que va resultar difícil distingir un espai buit en l'aire. Em va tornar el plec de fulls grapats. "Signi aquí i ja haurem enllestit tot". Tot com si m'hagués xiuxiuejat per sempre, tot com una prolongació del infinit. Els seus ulls van fixar-se en els meus i, posteriorment, en el espai en blanc que esperava ser tacat. Vagi-se'n! No vull sentir la seva olor! No vull tenir-lo més aprop que mai ara que estic sentenciant la direcció dels meus pensaments! Ara que estic declarant la guerra d'aquests amb la del meu desig, la del meu secret! Una "A" de relleu abrupte es queixava del seu tracte, una "N" li donava la raó mentre sanglotava... Pareu! "D'això... no n'estic segura". Vaig aixecar-me i, en un no-res, ja sentia sota les meves mans el tacte del mànec de la porta. Vaig girar-me i vaig dir-li "Perdoni'm, demà li prometo que ho estaré". Vaig tornar-me cap a la porta per tal d'escapar d'allà. En la fusta hi havia una esquerda que no hi era la setmana passada.
29 may 2011
MATÍ D'ASFALT

24 abr 2011
POEMA DE COMIAT I
Perillós és retratar-me,
aquí, en la nit, on el secret
s’escampa i una veu baixa
s’alça i creix, creix..., tot dient
marxa.
Com trobar-nos? Obro el palmell
i, com si tot fos llei innata,
res de tacte, res que neix.
Mort el xiuxiueig, les passes
que només deixaven constància
en un vers d’un paper més,
no puc ampliar mirada.
I el pensament creix, creix...
per traspuar i declarar-se
vell.
aquí, en la nit, on el secret
s’escampa i una veu baixa
s’alça i creix, creix..., tot dient
marxa.
Com trobar-nos? Obro el palmell
i, com si tot fos llei innata,
res de tacte, res que neix.
Mort el xiuxiueig, les passes
que només deixaven constància
en un vers d’un paper més,
no puc ampliar mirada.
I el pensament creix, creix...
per traspuar i declarar-se
vell.
23 mar 2011
Lluny
Lluny de la singularitat
del dens paisatge, del tacte
secret d'una realitat
no oficial, invalidada,
giro el cap.
I allà hi és, mirant-me: la Màgia,
negra per la vella sang,
bressant els de plor insondable.
18 mar 2011
AFRODITA
- Do you see?
- Infinita Espiral
- Puedes escrivirme siempre que quieras, pero te daré mi otra dirección de correo porque Marta siempre me mira antes los mensajes privados. Pero sí, escríveme.
Y nos abrazamos mucho mucho rato mientras nos mirábamos los rostros, nos abrazaba el aliento, como si se tratara de un vals.
17 mar 2011
SOBRE VERDAD Y MENTIRA EN SENTIDO EXTRAMORAL, FRIEDRICH NIETZSCHE
En los hombres alcanza su punto culminante este arte de fingir; aquí el engaño, la adulación, la mentira y el fraude, la murmuración, la farsa, el vivir del brillo ajeno, el enmascaramiento, el convencionalismo encubridor, la escenificación ante los demás y ante uno mismo, en una palabra, el revoloteo incesante alrededor de la llama de la vanidad es hasta tal punto regla y ley, que apenas hay nada tan inconcebible como el hecho de que haya podido surgir entre los hombres una inclinación sincera y pura hacia la verdad. Se encuentran profundamente sumergidos en ilusiones y ensueños; su mirada se limita a deslizarse sobre la superficie de las cosas y percibe “formas”, su sensación no conduce en ningún caso a la verdad, sino que se contenta con recibir estímulos, como si jugase a tantear el dorso de las cosas. Además, durante toda una vida, el hombre se deja engañar por la noche en el sueño, sin que su sentido moral haya tratado nunca de impedirlo, mientras que parece que ha habido hombres que, a fuerza de voluntad, han conseguido eliminar los ronquidos. En realidad, ¿qué sabe el hombre de sí mismo? ¿Sería capaz de percibirse a sí mismo, aunque sólo fuese por una vez, como si estuviese tendido en una vitrina iluminada? ¿Acaso no le oculta la naturaleza la mayor parte de las cosas, incluso su propio cuerpo, de modo que, al margen de las circunvoluciones de sus intestinos, del rápido flujo de su circulación sanguínea, de las complejas vibraciones de sus fibras, quede desterrado y enredado en una conciencia soberbia e ilusa? Ella ha tirado la llave, y ¡ay de la funesta curiosidad que pudiese mirar fuera a través de una hendidura del cuarto de la conciencia y vislumbrase entonces que el hombre descansa sobre la crueldad, la codicia, la insaciabilidad, el asesinato, en la indiferencia de su ignorancia y, por así decirlo, pendiente en sus sueños del lomo de un tigre! ¿De dónde procede en el mundo entero, en esta constelación, el impulso hacia la verdad?
En un estado natural de las cosas, el individuo, en la medida en que se quiere mantener frente a los demás individuos, utiliza el intelecto y la mayor parte de las veces solamente para fingir, pero, puesto que el hombre, tanto por la necesidad como por hastío, desea existir en sociedad y gregariamente, precisa de un tratado de paz y, de acuerdo con este, procura que, al menos, desaparezca de su mundo el más grande bellum omnium contra omnes. Este tratado de paz conlleva algo que promete ser el primer paso para la consecución de ese misterioso impulso hacia la verdad. En este mismo momento se fija lo que a partir de entonces ha de ser “verdad”, es decir, se ha inventado una designación de las cosas uniformemente válida y obligatoria, y el poder legislativo del lenguaje proporciona también las primeras leyes de verdad, pues aquí se origina por primera vez el contraste entre verdad y mentira. El mentiroso utiliza las designaciones válidas, las palabras, para hacer aparecer lo irreal como real; dice, por ejemplo, “soy rico” cuando la designación correcta para su estado sería justamente “pobre”. Abusa de las convenciones consolidadas haciendo cambios discrecionales, cuando no invirtiendo los nombres. Si hace esto de manera interesada y que además ocasione perjuicios, la sociedad no confiará ya más en él y, por este motivo, lo expulsará de su seno. Por eso los hombres no huyen tanto de ser engañados como de ser perjudicados mediante el engaño; en este estadio tampoco detestan en rigor el embuste, sino las consecuencias perniciosas, hostiles, de ciertas clases de embustes. El hombre nada más que desea la verdad en un sentido análogamente limitado: ansía las consecuencias agradables de la verdad, aquellas que mantienen la vida; es indiferente al conocimiento puro y sin consecuencias e incluso hostil frente a las verdades susceptibles de efectos perjudiciales o destructivos.
En un estado natural de las cosas, el individuo, en la medida en que se quiere mantener frente a los demás individuos, utiliza el intelecto y la mayor parte de las veces solamente para fingir, pero, puesto que el hombre, tanto por la necesidad como por hastío, desea existir en sociedad y gregariamente, precisa de un tratado de paz y, de acuerdo con este, procura que, al menos, desaparezca de su mundo el más grande bellum omnium contra omnes. Este tratado de paz conlleva algo que promete ser el primer paso para la consecución de ese misterioso impulso hacia la verdad. En este mismo momento se fija lo que a partir de entonces ha de ser “verdad”, es decir, se ha inventado una designación de las cosas uniformemente válida y obligatoria, y el poder legislativo del lenguaje proporciona también las primeras leyes de verdad, pues aquí se origina por primera vez el contraste entre verdad y mentira. El mentiroso utiliza las designaciones válidas, las palabras, para hacer aparecer lo irreal como real; dice, por ejemplo, “soy rico” cuando la designación correcta para su estado sería justamente “pobre”. Abusa de las convenciones consolidadas haciendo cambios discrecionales, cuando no invirtiendo los nombres. Si hace esto de manera interesada y que además ocasione perjuicios, la sociedad no confiará ya más en él y, por este motivo, lo expulsará de su seno. Por eso los hombres no huyen tanto de ser engañados como de ser perjudicados mediante el engaño; en este estadio tampoco detestan en rigor el embuste, sino las consecuencias perniciosas, hostiles, de ciertas clases de embustes. El hombre nada más que desea la verdad en un sentido análogamente limitado: ansía las consecuencias agradables de la verdad, aquellas que mantienen la vida; es indiferente al conocimiento puro y sin consecuencias e incluso hostil frente a las verdades susceptibles de efectos perjudiciales o destructivos.
15 mar 2011
JUNY'10
Primer dia de mes,
inici del cicle. Tornem a ser
dos que no es coneixen suficient,
no tan com per saciar-nos amb fets
i confiar en uns ulls que se’n van,
irreprimibles, cap als llavis, la carn.
No cal fer res. Sabem què s’avindrà
després de reafirmar que hi ha límits.
Tornarem a ser aquí, al principi
d’una excavació. El vell vici
se’ns apoderarà, i ens hi durà
de nou, a qualsevol dels nostres llocs.
Allà on no ens treguin fora de context,
per acabar dient-nos tot allò
del que tornàvem a posar mà al foc
que havia desaparegut. Però no.
La veritat és que ja hem passat per tot.
Sobretot pel que mai ha tingut gràcia,
marges i vigilàncies dels altres,
i les nostres, interminables, fases
de reduir nombre de coincidències
i ampliar-ne de versos amb demanda.
Ens sabem salvació i punyalada.
Ens sabem reg sanguini, cor, fetge,
qualsevol que manté els nostres alés.
Som cada cosa que desgranem.
L’addicció impossible de desprendre’ns
quan anem a dormir, fent ritual
d’imaginar una respiració lenta,
compassada, impertorbable, mentre
somnies una nit on la ciutat
sense excepció, es troba en un coma
després d’haver exhaurit la jornada.
Serà el moment en que podrem, per fi,
esdevenir deslligant-nos de paraules.
Crisi poètica... merda, ja ho he dit
7 mar 2011
HIJOS DE PERRA
Retroceder hasta el siglo XVII para reírme de pero no en vuestra cara o, no, perdón, rectifico, retroceder para soltaros un discurso moral, maduro y humanista que os abandone por la misma grieta de vuestra alma (en el caso de que poseáis innatamente) al cabo de una hora y, mientras observo como os mordéis el labio inferior intentando sepultar vuestra rendición y su consecuente frustración, soltar una gran carcajada interna y puramente maliciosa. Y darme media vuelta con ansias de asomar mi sonrisa de media luna mientras se dispara por BSO "Todo esto es culpa de la gente, ¿por qué te hace sentir tan diferente? Todo esto es culpa de la gente yeyeyeee..." de Lori Meyers. Habré tenido mi primer orgasmo, seguro, pues no hay nada mejor que actuar solitariamente en libertad sin la voz de tu conciencia sabiéndote percibidamente diferente, siempre loco para tu entorno-sociedad-telaraña enmurallada.
17 feb 2011
TIC - TAC, TIC - TAC, TIC - TAC...
I ja no ets més que centenars d’imatges
passades, contrastant-les en un temps
fosc i d’espirals entortolligades;
sent l’única petjada en el no-res.
Vas fer que conegués l’inexplicable,
una màgia que, amb cada vers,
intento capturar. Quanta fondària
tenia el teu mar, quanta!
Lliurement,
hi vaig vessar el meu sentir, les ànsies
de fer créixer i compartir arrels
que es nodreixen amb diferent llenguatge.
Tot sovint, per la nit, amargament
escullo paraules amb que contar-te
com et trobo a faltar, el sentiment
de no saber si ignorar o fiar-me
d’una mirada immutable al teu verd.
Passejo pel teu lloc com si fos casa
desallotjada, i moro pel fred,
per les cartes que, al llegir-les, l’ànima
desespera d’enyorança i anhel;
al reviure records que ja no sacien
ni alleugeren el pes d’aquest present.
13 feb 2011
2 feb 2011
OLOR DE MAR:
Aquell matí, el ball de disfresses em resultà divertit. Com era costum, tothom anava completament disfressat, de tal manera que no es podia percebre cap part del cos, cap plec de carn. Tothom recobert de vestimentes carregades de peces brillants, els rostres completament pintats amb diferents formes que encaixaven a la perfecció fins fuisonar-se. La sala era una explosió de vitalitat; una mescla desorganitzada i espontània que, vista des d’una perspectiva aèria, provocava un gran desconcert. Per això vaig decidir apropar-m’hi, apreciar-los des de la mínima distància sense haver de frunzir el front. A cada pas que feia un somriure tímid anava prenent forma, tot i els meus intents de domini. Vaig ser-hi davant. Ho admetia, aquella presència era el resultat d’un treball acurat i de moltes hores, inclòs en alguns personatges particulars ho eren de molta originalitat. Al marge del rancor i el desig d'una vida plena de dissort, va ser-los en va: vaig reconèixer-los de seguida. No sé a ciència certa el com ni el perquè - probablement devien ser aquelles pupil·les fosques i buides com ònixs, impossibles de tintar. Prenent l’anàlisi de la situació, hauria d’haver sentit com s’esquerden les canonades vomitant i esquitxant ràbia per una concentració tan tristament patètica. Però no, no va succeir aquest cop. Descontrolada, vaig esclafir en una rialla estrident mentre sentia com marxaven amb ella les càrregues que m'havien imposat des de feia una eternitat en aquell moment precís del dia. Era còmic, molt còmic. Era extraordinàriament còmic com gairebé no es distingien les disfresses d’ells mateixos, com no tenien la possibilitat de gaudir de posseir una doble identitat. Em van fer riure. Molt. Des de llavors, sempre sempre sempre em ric d’ells. Perquè no hi ha que plorar, doncs la vida és un carnestoltes.
24 ene 2011
SE ACABARON LAS DOCTRINAS DE LA FE
“Aquesta realitat
no està feta per a nosaltres”
pensàvem sempre que, callats,
fèiem camí cap a casa.
No anàvem desorientats,
però sí atrapats en la trampa
d’escalar per una veritat
encercladora de masses.
Però el problema no eren les passes
trepitjant, perquè sí, l’asfalt.
La pesta, l’endevinalla,
la ferida oberta sagnant,
l’obstacle d’una lluita innata;
tots i cadascun d’aquells llamps
que encenien la nostra ràbia,
eren llums de l’amagatall
per on, morts de fam, els miràvem.
Passaran els anys esperant
abraçar les coses prestades:
un pensament transcendental
i la societat desxifrada.
Com sabem que no tornaran?
Suscribirse a:
Entradas (Atom)